keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Twilight

Tämä kirja on sellainen, jota olen kiertänyt vuosia kuin kissa kuumaa puuroa. Kuulin kirjasta luultavasti ensimmäisen kerran vuonna 2007, jolloin muutama tuttavani oli aivan hurahtaneita siihen ja lukeneet sen ties kuinka monta kertaa. Kun kirja nousikin sitten viimeistään elokuvien myötä maailmanmaineeseen, kasvoi paine lukemiseen entisestään ja yhä useampi tuttava kehui kirjaa. Muutaman kerran kirjastossa olisi ollut mahdollisuus lainata kirja, mutta aina oli jokin tekosyy jättää se hyllyyn. Jouluna 2011 sain elokuvan ystävä V:ltä lahjaksi, jolloin minun piti katsoa se, vaikka olisin halunnut lukea kirjan ensin. Lopulta ystävä S:n kirjahyllyssä huomasin tämän kirjan tänä keväänä ja pyysin sitä lainaan. Niin minä lopulta luin Stephenie Meyerin Twilightin.

Halusin lukea nimen omaan englanninkielisen version, koska minulle oli sanottu, että se on parempi. Niinpä suurella mielenkiinnolla (mistä olin jopa hieman häpeissäni) tartuin kirjaan ja katsoin, onko kirja kaiken sen hehkutuksen arvoinen. Lukukokemuksestani on jo hieman aikaa, sillä olen ollut vähän laiska kirjoittamaan tänne, mutta enköhän muista kokemukseni vielä.

Ensimmäiseksi sanon, että kyllä, kirja oli hyvin koukuttava. Myöhästyin ties kuinka monesta paikasta sen takia, että jämähdin lukemaan Twilightia. Kerran ystävä K:lla oli ystävä E:n koira Bella hoidossa, ja kun molemmat olimme myöhässä samasta vastuusta, vitsailimme että molemmat olivat myöhästyneet Bellan vuoksi. Jokin erikoinen vetovoima kirjassa siis on, joka tekee lähes mahdottomaksi lopettaa lukemista kesken kohtauksen.

Kuitenkin, olin Twilightiin itse asiassa hieman pettynyt. En saanut siitä samanlaisia kicksejä kuin monesta muusta nuortenkirjasta. Edwardin ja Bellan rakkaustarina sykähdytti minua todella vain ajoittain, ja varsin harvoin syvästi. Ehkä syynä on se, että tiesin juonen kulun ennalta tai se, että olen kenties vihdoin viimein hieman aikuistunut, jolloin teinikirjallisuus ei enää pure niin vahvasti. Toisinaan elokuvan ratkaisut olivat minusta parempia, vaikka kokonaisuutena sanoisin kirjan olevan parempi. Kuitenkin joitakin osia kirjasta olisi voinut hyvin tiivistääkin.

Kirja oli kuitenkin koukuttava ja tempasi kyllä mukaansa, joten olen kyllä iloinen, että lopulta luin sen. Twilight ei kuitenkaan yllä lähellekään lempikirjojeni joukkoa. Ajattelin lukea myös jatko-osat, joten kuulette kenties myöhemmin, millaisia lukukokemuksia ne ovat, niitä kun en ole nähnyt leffana etukäteen (mitä nyt joitain juonipaljastuksia olen kuullut). Kyllä kai tämä jokaisen romantiikannälkäisen nuoreksi itsensä katsovan ihmisen lukemistoon kuuluu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti