maanantai 3. joulukuuta 2012

2. Hoosianna

Ensimmäinen adventti. Vietin viime yön ja suurimman osan tätä päivää lapsuudenkodissani, koska eilen oli sisarenpoikani 3-vuotissyntymäpäivä. Niinpä tutkin siellä tänään kirjahyllystä, mitä hauskaa tämän päivän blogipäivitykseeni keksisin. Käteeni osui monesti naurattanut Kaskuja Herran huoneesta... ja vähän muualtakin, jonka on koonnut Toivo Haapala. Kirja sisältää hauskoja hengellisissä piireissä sattuneita tapauksia. Ensimmäisen adventin kirkonmenoihinhan tämä sopii siis hyvin. Tässä siis muutamia suosikkejani kyseisestä kirjasta:

"Uusi helluntaisaarnaaja päätti vierailla ahkerasti seurakuntalaisten kodeissa, jotta tutustuisi mahdollisimman pian kaikkiin veljiin ja sisariin. Eräässä talossa oltiin ilmiselvästi kotona, mutta kukaan ei tullut avaamaan ovea. Niinpä saarnaaja pudotti käyntikorttinsa postilaatikkoon, mutta kirjoitti ensin kortin toiselle puolelle viestin: "Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen ja me aterioitsemme yhdessä", Ilm. 3:20.
Seuraavan sunnuntain jumalanpalveluksen oli rahojen joukossa käyntikortti, jossa oli viesti saarnaajalle: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olin alasti, ja siksi piilouduin", 1. Moos 3:10."

"Uusi saarnaaja oli päässyt puheessaan hyvään vauhtiin, kun hän yhtäkkiä  totesi päänsä olevan täysin tyhjä. Hän ei muistanut mitään, mitä seuraavaksi sanoa. Raamattukoulussa hän oli saanut neuvon, että tällaisessa tapauksessa on hyvä palauttaa mieleen muistikatkosta edeltänyt asia. Siitä voisi sitten päästä eteenpäin. Näin saarnaaja tekikin.
"Katso, minä tulen pian!" hän sanoi. Mutta edelleen hänen muistinsa pysyi tyhjänä. Hän yritti uudestaan:
"Katso, minä tulen pian!" Ja yhä vain tyhjyys täytti hänen päänsä. Saarnaaja yritti kolmannen kerran. Hän kurottautui saarnatuolissa eteenpäin, tarttui käsillään pöydän laitoihin ja huusi:
"Katso, minä tulen pian!" Siinä samassa saarnatuoli antoi periksi ja saarnaaja syöksyi pöydän yli lattiatasolle suoraan etupenkissä istuvan mummon syliin. Saarnaaja kömpi nolona ylös ja yritti selitti selittää tapahtumaa mummolle, mutta tämä hymyili iloisesti, heilautti kättään ja sanoi:
"Kaikki on aivan kunnossa, hyvä saarnaaja. Tämähän oli minun virheeni. Minun olisi pitänyt ajoissa hypätä alta pois, koska te jo kolmesti ilmoititte tulostanne."

"Uskontoläksyn muistelua:
- Jumala teki Israelin kanssa liiton ja pani sen merkiksi sateenvarjon taivaalle.
- Lähtiessään  Egyptistä israelilaiset veivät Joosevin luut Kanadaan."

"Luettele Suomen keskiaikaiset piispat.
-Matti Maaton, Vaskodakama ja Kristoverkolmupus."

P.S. Anteeksi tämän luukun myöhästymisestä! Koetan saada ne jatkossa valmiiksi aiemmin :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti